Rotterdam Architectuur Maand presenteert: POST Podium

Voormalig Postkantoor aan Coolsingel transformeert tot kloppend festivalhart van #RAM19

310674 great hall 02 1400x940 1400x430 0b152f large 1556548718

De Rotterdam Architectuur Maand (#RAM19) staat voor de deur. De vierde editie brengt dit jaar voor het eerst een eigen podium in het hart van de stad: POST Podium. Het voormalige Postkantoor aan de Coolsingel transformeert van 24 mei tot en met 16 juni, tot hét centrale punt voor Rotterdamse architectuur. Speciaal tijdens #RAM19 opent het monumentale gebouw nog één keer haar deuren voor het publiek, voordat het wordt getransformeerd tot een mixed-use complex met twee majestueuze, overdekte pleinen, hotel, restaurants, café’s en winkels.

POST Podium

Vanaf 24 mei bruist Rotterdam Architectuur Maand van de architectuurfestivals met onder andere grote publiekstrekkers als de Rotterdamse Dakendagen en de Dag van de Architectuur en met een uitgebreid programma van exposities, lezingen, conferenties, films en tours. Nieuw dit jaar is de komst van een tijdelijk festivalhart in het voormalige Postkantoor: POST Podium.

"We zijn erg enthousiast dat Omnam Group een gastvrij podium biedt aan de Rotterdam Architectuur Maand door de deuren te openen van het voormalige Postkantoor. POST Podium is niet alleen een prachtig festivalhart, het biedt het publiek ook de kans om het iconische gebouw nog een laatste keer te bezoeken, voordat het wordt getransformeerd. Ook voor de komende edities hebben we de ambitie om steeds een spannende locatie te tonen als kloppend hart van het festival"

Heleen Hulshof (Rotterdam Festivals) en Barbara Luns (AIR), samen met Rotterdam Partners en OMI (Office for Metropolitan Information) initiators van Rotterdam Architectuur Maand

Post Podium huisvest een uitgebreid architectuurprogramma en toont maquettes van ontwikkelingen als Feyenoord City, Hart van Zuid, de Coolsingel en de Rijnhaven. Ook kun je er leren over de ambities voor het POST zelf: Rotterdams erfgoed met internationale allure.

"We kunnen niet wachten om dit Rotterdamse monument, na meer dan twee jaar van uiterst grondig onderzoek en ontwikkeling in nauwe samenwerking met partners uit de stad, op het hoogste niveau te renoveren en opnieuw open te stellen als publiek gebouw voor de stad. Tijdens de Rotterdam Architectuur Maand laten wij het publiek graag kennismaken met onze plannen en bieden we de gelegenheid om het gebouw nog een laatste keer te bezoeken in de huidige staat. We zien ernaar uit iedereen te verwelkomen in POST"

David Zisser, CEO & Founder, Omnam Group

POST Podium is tijdens de Rotterdam Architectuur Maand op doordeweekse avonden en in de weekenden geopend en, buiten de events die er plaatsvinden, gratis te bezoeken.

24 mei: Opening door Eran Chen en Kees Kaan

De Rotterdam Architectuur Maand start op vrijdagavond 24 mei, 20.00 uur, met een openingslezing door Eran Chen (ODA architecture, New York). Chen geeft als architect, samen met het Haagse bureau Braaksma & Roos, vorm aan de transformatie van POST. Met zijn lezing gaat hij in op hoogwaardige ‘adaptieve’ herbestemming van gebouwen met een grote variatie aan functies. Een belangrijke opgave voor de toekomst van binnensteden over de gehele wereld. Hij gaat hierover in gesprek met de supervisor van de Rotterdamse binnenstad Kees Kaan (Kaan Architecten).

De Rotterdam Architectuur Maand 2019 is een initiatief van AIR (Architectuur Instituut Rotterdam), Rotterdam Festivals, Rotterdam Partners en OMI (Office for Metropolitan Information). Het programma is mogelijk met de bijdrage van vele partners. POST Podium wordt mogelijk gemaakt door de gastvrijheid van Omnam Group, eigenaar van het gebouw.

Kijk voor het volledige programma op: www.rotterdamarchitectuurmaand.nl

311177 post building outside 1030x687 212595 large 1556646023
Over Rotterdam Festivals

Rotterdam Festivals coördineert het evenementenbeleid van Rotterdam en ondersteunt via collectieve marketing en publieksonderzoek de culturele sector in het bereiken van een zo groot en divers mogelijk publiek.