Rotterdam | Gepubliceerd op: 2 september 2013
Film commissioner per 1 oktober naar Rotterdam Festivals; de gastvrijheid van Rotterdam als mediastad behouden http://pr.co/p/001886
De film commission-taak van de Rotterdam Media Commission (RMC) verhuist dit jaar naar Rotterdam Festivals.Saskia Kagchèl is sinds 2005 werkzaam als film commissioner en per 1 oktober 2013 gaat zij in dienst bij Rotterdam Festivals. Door deze overgang blijft de gastvrijheid van Rotterdam als mediastad behouden.Rotterdam moedigt mediaproducenten aan om producties te realiseren in de stad. De film commissioner verleent, zonder onnodige bureaucratie, service aan binnen- en buitenlandse producenten.

De film commission-taak van de Rotterdam Media Commission (RMC) verhuist dit jaar naar Rotterdam Festivals. Saskia Kagchèl is sinds 2005 werkzaam als film commissioner en per 1 oktober 2013 gaat zij in dienst bij Rotterdam Festivals. Door deze overgang blijft de gastvrijheid van Rotterdam als mediastad behouden.

Rotterdam moedigt mediaproducenten aan om producties te realiseren in de stad. De film commissioner verleent, zonder onnodige bureaucratie, service aan binnen- en buitenlandse producenten die willen filmen en werken in de regio Rotterdam. De commissioner fungeert als intermediair tussen producenten en gemeentelijke diensten.

In de praktijk is de film commissioner het loket voor mediaproducties en handelt zij de routing voor vergunningen af. Daarnaast coördineert de film commissioner het protocol Filmen in Rotterdam en ziet toe op naleving hiervan, in nauw overleg met de Directie Veiligheid. Mediaproducties kunnen ook bij het loket terecht met vragen over crew, creatieve bedrijven en advies voor financiering.

Jaarlijks worden tientallen mediaproducties gemaakt in Rotterdam. Voorbeelden daarvan zijn onder meer vele commercials, videoclips en recente speelfilms als Lotus, De Marathon en Koning van Katoren.

De Rotterdamse film commissioner is lid van de Association of Film Commissioners International (AFCI) en de European Film Commissions Network (EUFCN).

Hamit Karakus, wethouder Wonen, Ruimtelijke Ordening, Vastgoed en Stedelijke Economie, Gemeente Rotterdam:

“Rotterdam verwelkomt mediaproducties. Rotterdam is een relatief jonge stad die open staat voor verandering. Het is een plaats van innovatieve groei, die kracht en energie uitstraalt. Kort gezegd is het een stad die dingen mogelijk maakt. Rotterdam is wereldwijd bekend als havenstad. Het is de poort van Europa. Het grote haven- en industriegebied, de moderne architectuur en bruggen dienen goed als achtergrond van allerlei soorten beeldmateriaal. Daarom verwelkomt Rotterdam alle mediaproducties.”

Over Rotterdam Festivals Rotterdam Festivals coördineert het evenementenbeleid in Rotterdam en stimuleert de cultuurparticipatie van Rotterdammers. Rotterdam Festivals is het loket voor evenementen en festivals en ondersteunt organisatoren. Deze hulp bestaat onder andere uit het wegwijs maken in Rotterdam, hulp bij praktische zaken als locatiekeuzes en vergunningentrajecten door de coördinator stedelijke evenementen. Daarnaast ondersteunt en adviseert Rotterdam Festivals bij de keuze voor juiste samenwerkingspartners en verbinding met partijen in de stad, zoals culturele en / of maatschappelijke instellingen en het bedrijfsleven. Door de verhuizing van de film commissioner naar Rotterdam Festivals ontstaat er nog betere serviceverlening naar producenten en organisatoren met plannen in Rotterdam.

Citaten

— Hamit Karakus, wethouder Wonen, Ruimtelijke Ordening, Vastgoed en Stedelijke Economie, Gemeente Rotterdam